عصرسبزجوانی

مطالب علمی تخصصی از فناوری اطلاعات و دنیای IT *** مطالب عمومی و دانستنیهای خواندنی

عصرسبزجوانی

مطالب علمی تخصصی از فناوری اطلاعات و دنیای IT *** مطالب عمومی و دانستنیهای خواندنی

عصرسبزجوانی
سلام
محمدفیروزیان هستم کارشناس تجارت الکترونیک( I T ).
امیدوارم مطالب مورداستفاده و مفیدباشد.
نظرات پیشنهادات شما قطعا زمینه ساز پیشرفت بیشترخواهد بود.منتظرنظرات ،پیشنهاد و یا انتقادات شما همیشه هستم.

درباکس ذیل نیز می توانیداین وبلاگ را دنبال کنیدتا ازآخرین بروزرسانی مطلع شوید.

پایدارباشید
در حالی که یارانه بعد از 128 ماه هنوز همان 45 هزار و 500 تومان است، می دانید این پول چقدر از ارزش خود را از دست داده و با آن چه چیزهایی می توان خرید؟
برای این گزارش، تیترهای ترسناک و البته خنده داری می توان پیشنهاد داد! «یارانه ای که کفاف یک شانه تخم مرغ را نمی دهد»، «یارانه ای که برای خرید یک مرغ هم کافی نیست»، «یارانه ای که از یک کیلو برنج ایرانی ارزش کمتری دارد»، «یارانه ای که حتی کمتر از یک پلاستیک میوه می‌ارزد» و...! یادش بخیر، حدود 11 سال پیش که اولین مرحله یارانه واریز شد با پول آن می توانستیم هزینه قبوض آب، برق، گاز و تلفن را بپردازیم و با باقی مانده اش چند کیلومرغ، میوه، گوشت و... بخریم. حالا و بعد از 128 ماه اما پول یارانه یک نفر، حتی هزینه یکی از قبوض هم نمی شود و حتی نمی توانیم یک کیلو برنج ایرانی بخریم و سر سفره مان ببریم. از سال ۸۹ و بر اساس سیاست دولت آن زمان، ۴۵ هزار تومان به عنوان یارانه نقدی هرماه در اختیار مردم قرار می‌گیرد. با توجه به افزایش هزینه‌ها و رشد تورم در کشور اما همچنان همان مبلغ در هر ماه به حساب بیشتر مردم واریز می‌شود. اکنون این سوال مطرح است که در این مدت ۱۱ سال چقدر از قدرت خرید مردم کاسته شده است؟
با اولین یارانه چه چیزهایی می توانستیم بخریم؟
مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها در آذر سال ۸۹ آغاز شد. در آن تاریخ ارزش یک دلار، هزار تومان بود. اکنون قیمت دلار صرافی ملی به بیش از 27 هزار تومان رسیده و همین موضوع باعث شده که پول ملی کشورمان 27 برابر ارزش خود را از دست بدهد و ارزش واقعی یارانه به 1700 تومان برسد. اگر کمی اقتصادی حرف بزنیم در آذر 89 شاخص قیمت مصرف‌کننده در داده‌های مرکز آمار برابر با 35.224 برآورد شده بود. به مرور و با رشد مستمر قیمت ها این متغیر در تیر ۱۴۰۰ تقریبا 9.3 برابر شد و به 327.4 رسید. این یعنی ارزش یارانه ۴۵ هزار تومانی در ماه اول تابستان به پول آن موقع (یعنی سال ۸۹) تقریبا چهار هزار و ۸۴۰ تومان می‌ارزید. اما در شهریور و طبق آخرین گزارش مرکز آمار، شاخص کل برای خانوارها به 351.1 رسید که نسبت به دوماه قبلش هم افزایش چشمگیری داشته و از ارزش یارانه کمتر شده است. شاید بپرسید که با یارانه 45 هزارتومانی در آذر 89 چه چیزهایی می توانستیم بخریم؟ هر گرم طلای 18 عیار در آن تاریخ حدود 35 هزارتومان بوده است. با پول یارانه یک نفر می‌توانستید 1.2 گرم طلا بخرید. جالب است بدانید که ربع سکه بهار آزادی آن زمان 88 هزارتومان بوده است و اکنون سه میلیون و 500 هزارتومان شده است. یعنی شما با یارانه دو نفر می توانستید دو عدد ربع سکه بخرید و آن را ذخیره روز مبادا کنید. قیمت برنج در سال 89 حدود 2900 تومان بوده و با یارانه هر فرد می توانستید بیشتر از 15 کیلو برنج بخرید. تخم مرغ هم در سال 89 حدود 2300 تومان بوده و با آن می توانستید بیشتر از 19 کیلو تخم مرغ بخرید.
بازی دلار و یارانه ایرانی ها
همان طور که گفتیم اولین یارانه در سال 89 حدود 45 دلار می ارزید اما کمک دولت به ایرانی ها اکنون از دو دلار هم کمتر است! این یعنی اگر قرار باشد دولت به هر ایرانی 45 دلار بپردازد، باید ماهانه بیشتر از یک میلیون و 215 هزارتومان به هر نفر پرداخت کند. مبلغ قابل توجهی که حداقل می توان دو تا سه کیسه برنج ایرانی با آن خرید، قبوض آب، برق، گاز و تلفن را پرداخت و از زندگی لذت برد!
یارانه در سال 1400 برای خرید چه اقلامی کافی است؟
به نظرتان بعد از 128 ماه از اولین یارانه این پول چقدر می ارزد و برای خرید چه اقلامی و پرداخت چه هزینه هایی کافی است؟ پاسخ این سوال را همه می دانیم. دقیقا هیچ! با این پول حتی نمی‌شود یکی از قبوض را پرداخت کرد. طبق ارقامی که در یک سایت خرید و فروش درج شده هر بسته عدس 900 گرمی 59 هزار تومان است و شما با پول یارانه تان حتی نمی توانید یک کیلو عدس بخرید. لوبیا چیتی بسته ای 75 هزار تومان است و یارانه دونفر را می توان برای خرید یک کیلو لوبیا خرج کرد! می توان پول یارانه را به دلار تبدیل کرد و در خارج از کشور یک بار اتوبوس بین شهری سوار شد!
اگر یارانه را خرج نمی کردیم چه می شد؟
سوال این جاست که اگر از اولین باری که یارانه ها را واریز کردند همه آن را پس انداز می کردیم، حالا چقدر پول داشتیم و با آن چه چیزهایی می‌توانستیم بخریم؟ مهر امسال 128 مین یارانه را واریز کردند. اگر آن را پس انداز می کردید الان پنج میلیون و 760 هزار تومان، معادل 213 دلار داشتید. با این پول می توانید دوبار از مشهد به تهران یا کیش بروید، باید 200 هزار تومان هم روی آن بگذارید تا بتوانید یک نیم سکه بخرید. با جمع مبلغ یارانه تان می توانید 5 گرم طلا بخرید یا یک دستگاه پلی استیشن 4 کارکرده یا یک گوشی معمولی بخرید و لذت ببرید!

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">