عصرسبزجوانی

مطالب علمی تخصصی از فناوری اطلاعات و دنیای IT *** مطالب عمومی و دانستنیهای خواندنی

عصرسبزجوانی

مطالب علمی تخصصی از فناوری اطلاعات و دنیای IT *** مطالب عمومی و دانستنیهای خواندنی

عصرسبزجوانی
سلام
محمدفیروزیان هستم کارشناس تجارت الکترونیک( I T ).
امیدوارم مطالب مورداستفاده و مفیدباشد.
نظرات پیشنهادات شما قطعا زمینه ساز پیشرفت بیشترخواهد بود.منتظرنظرات ،پیشنهاد و یا انتقادات شما همیشه هستم.

درباکس ذیل نیز می توانیداین وبلاگ را دنبال کنیدتا ازآخرین بروزرسانی مطلع شوید.

پایدارباشید

شاید باورش سخت باشد که در پهنه ای به وسعت بیش از 2500 کیلومتر مربع، گنجینه ای ارزشمند از بیشترین جاذبه های طبیعی و تاریخی قرار گرفته باشد. محدوده ای که به خاطر دوری راه تا حد زیادی برای ما مشهدی ها (شرق نشینان) مهجور  مانده است... کردستان را می گویم. مجموعه ای از شگفتی های طبیعی است، کوه های سر به فلک کشیده ،دره هایی با رودهایی جاری در میان آن ها، جنگل های بلوطش، آبشارهای منحصر به فردش و چشمه هایش در دل کوهستان، سال هاست که گردشگران را به خود جذب کرده است. اما همه چیز به این شگفتی های طبیعی ختم نمی شود.در کردستان به خاطر قدمت تاریخی اش  آثار باستانی از تمام دوره های پیشین ایران وجود  دارد. تفاوت این آثار در هماهنگی با اقلیم خاص کردستان در مقایسه با دیگر آثار تاریخی هم دوره شان، جذابیتی دو چندان به آن ها بخشیده است. پیشنهاد امروز سفری از شرقی ترین نقطه به غربی ترین نقطه ایران عزیزمان است. پس اگر می خواهید  به نگین گردشگری ایران سفر کنید، با دقت، گزارش دخل و خرج این هفته را بخوانید...

 

شروع سفر:
ساعت 6 صبح مشهد را به مقصد سبزوار ترک می کنیم. بعد از گذشتن از نیشابور و طی مسافت 230 کیلومتری حدود ساعت 9 صبح به سبزوار می رسیم. این شهر خوش آب و هوا به خاطر قرار گرفتن در مسیرهای مسافرتی دارای بوستان های مناسب برای اسکان موقت است.
باغ ملی یکی از این بوستان هاست که امکانات خوبی برای مسافران دارد. بعد از صرف صبحانه دوباره به جاده برمی گردیم و مسیر 246 کیلومتری به سمت شاهرود را آغاز می کنیم.
شاید جاده سبزوار – شاهرود از نظر عده ای کسل کننده ترین جاده ایران باشد! اما در همین مسیر یکنواخت چهار کاروانسرای تاریخی با نام های « میاندشت»، « میامی» ، « عباس آباد» و «الحاک»  قرار دارد که دیدن حداقل یکی از آن ها از یکنواختی مسیر می کاهد.
بعد از عبور از شاهرود و در 56 کیلومتری جاده منتهی به دامغان در مکان سرسبزی به نام گردنه اهوان اتراق می کنیم. طبیعت زیبای اهوان و روستاهای کلاته بهترین فرصت برای برطرف کردن خستگی راه و صرف ناهار است. بعد از گشت و گذار در دامنه کوه، دوباره به جاده برمی گردیم و راهی شهر مقدس قم می شویم.
در این شهر مانند اکثر شهرهای مسافر پذیر امکان اسکان به طرق مختلف وجود دارد که می توان هتل، سوئیت، هتل آپارتمان، منزل شخصی و مسافرخانه را نام برد. از آن جا که تنها یک شب می خواهیم در قم بمانیم بهتر است ارزان ترین اسکان را انتخاب کنیم.
این طور که فهمیدیم، یک اتاق چهار تخته در مسافرخانه شبی 100 هزار تومان هزینه دارد. اجاره اتاق در منازل شخصی نیز 50 تا70 هزار تومان است که گزینه مناسبی برای آدم های مقتصد است. در فرصت اندک اقامتمان در قم زیارت حضرت معصومه(س) برکت عظیمی به مسافرت ما خواهد بخشید.


روز دوم : حرکت از ساوه  به سوی کردستان

قم را ساعت 7 صبح به سمت سنندج ترک می کنیم. بعد از حدود دو ساعت رانندگی و عبور از ساوه به پارک جنگلی ساوه می رسیم. این پارک گونه های گیاهی خاص و هوای فوق العاده فرح بخشی دارد و یکی از بهترین انتخاب ها برای صرف صبحانه در یک روز پاییزی است. زمان رسیدن به سنندج برای ما مهم است پس به یک استراحت کوتاه در این جنگل بسنده می کنیم و به راهمان ادامه می دهیم.
 سنندج، مرکز استان کردستان، با آب و هوای سرد کوهستانی یکی از مراکز مهم کردنشینان خونگرم است.
 این شهر به خاطر پیشینه دوری  که دارد دارای آثار باستانی زیادی است. از نظر جغرافیایی سنندج تقریبا در مرکز استان است پس یکی از بهترین مکان ها برای اسکان چند روزه است.
برای این که یک مسافرت کم هزینه تر داشته باشیم بهتر است به جای اقامت در هتل، آپارتمان های مبله انتخاب کنیم. اجاره این آپارتمان ها  با تمام  امکانات بسته به اتاق های مجزا و متراژ از شبی 170 هزار تومان شروع می شود و به 300 هزار تومان می رسد.
 ناگفته نماند که امکان رزرو اینترنتی همراه با تخفیف برای آن هایی که دارای مجوز از سازمان گردشگری هستند نیز وجود دارد. عصر و شب فرصت مناسبی برای سنندج گردی داریم.
به دلیل این که کمینه دما در عصر و شب  به حدود 11 تا 15 درجه سانتی گراد می رسد، بهتر است لباس گرم به همراه داشته باشیم و گردشگری خود را به محیط های سر پوشیده محدود کنیم. بازار سنتی و «عمارت اصف » که حالا تبدیل به موزه مردم شناسی شده است، می تواند یکی از زیباترین مکان های منتخب ما باشد.


روز سوم: سیر و سیاحت در «روستای دوقلو»

راه 130 کیلومتری سنندج به اورمان از روستای «نگل» می گذرد. علت شهرت این روستا فارغ از معماری خاص و کوهپایه ای اش ، وجود قرآنی قدیمی و خطی است که به اعتقاد ساکنان روستا یکی از چهارقرآن خطی است که در دوره خلیفه سوم به چهار اقلیم فرستاده شده بود.
بعد از بازدید از قرآن که در مسجد روستا نگهداری می شود، گشت و گذار در روستا و صرف صبحانه به سمت مریوان رهسپار می شویم. بعد از طی مسافت 15 کیلومتر، به یک دوراهی می رسیم که یکی از آن ها ما را به مریوان و سپس دریاچه «زریوار» و دیگری به منطقه زیبای اورمان و خصوصا «اورمان تخت»  می رساند. ما راه دوم را انتخاب می کنیم.
روستای «اورمان تخت» بر شیب دو کوه و روبه روی همدیگر ساخته شده است. این منطقه آبشارها و رودخانه های بسیار جذابی دارد که توجه گردشگران را به خود جلب  می کند. امکان اسکان در این روستا وجود دارد.

 علاوه بر هتل سنگی در این منطقه، حدود 150  منزل برای اقامت مسافران آماده شده است. قیمت اجاره یک روزه این منازل حدود 50 هزارتومان است. به غیر از خود روستا که وصف معماری عجیب آن را گفتیم، آبشار «بل» در کوه «کوسه هجیج» در دل جنگل کوهستانی و رودخانه طویل «سیروان» دو جاذبه طبیعی و جالب دیگر این منطقه هستند.
 منظره غروب و طلوع خورشید در «اورمان تخت» زیباترین تابلوی عظمت خدا را به تصویر می کشد که زیبایی اش با توجه به هوای آفتابی اورمان در اولین یک شنبه پاییز صد چندان می شود، پس بهتر است به هیچ وجه آن را از دست ندهیم.

روز چهارم : قایق سواری و صیادی در بزرگ ترین دریاچه آب شیرین جهان

اگر دو ساعت در جاده رانندگی کنیم به «اورمان تخت» و سپس به «مریوان» می رسیم. تا چندی پیش دریاچه «زریوار» بعد از مریوان و در فاصله سه کیلومتری از آن قرار داشت اما با وسعت یافتن شهر حالا دریاچه در داخل شهر قرار گرفته است.

 این اتفاق محاسن و معایبی دارد. امکان دسترسی آسان و وجود امکانات بهداشتی در حاشیه دریاچه از محاسن همجواری دریاچه و شهر است که با هزینه گزاف دست‌کاری طبیعت بکر به دست انسان های سود جو اتفاق افتاده است. فارغ از این حواشی، دریاچه «زریوار» سکونتگاه پرندگان بومی و در بعضی فصول میزبان پرندگان مهاجر نیز است.
از دیگر جاذبه های این دریاچه می توان به وجود جزیره های متحرک اشاره کرد که حاصل در هم تنیدگی ریشه گیاهان است. در «زریوار» امکان تفریحات آبی چون قایق سواری و ماهی گیری  وجود دارد که خاطره شیرین تری  از این دریاچه در ذهن ما به جا می گذارد.
 افزون بر این، براساس پیش بینی هواشناسی دمای هوای زریوار در اوایل هفته دیگر30 تا 33 درجه سانتی گراد خواهد بود  و این به معنای مساعد بودن شرایط جوی برای تفریحات آبی است. فاصله این دریاچه تا سنندج حدود دو ساعت و نیم است. به دلیل این که در مریوان امکانات چندانی برای اقامت وجود ندارد، بهتر است دوباره به سنندج برگردیم.
کردستان مجموعه ای است غنی،  از هر آن چه تحت  عنوان جاذبه گردشگری از آن یاد می کنیم. بنابراین شرح گشت و گذار ما در این استان در فرصت اندک این متن نمی گنجد.
 پس ترجیحا ادامه ماجراجویی در غرب ایران  را  به فرصت بعدی این نوشتار موکول می کنیم. اما محاسبات مالی سفر را تا پایان روز چهارم برای شما عزیزان بیان می کنیم.

هزینه های سفر

mohammad firoozian

سفر

کردستان

نظرات (۱)

۱۸ آبان ۹۷ ، ۰۹:۴۹ canada pharmacies online prescriptions
It's remarkable designed for me to have a web page, which is useful designed for my know-how.
thanks admin

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">