عصرسبزجوانی

مطالب علمی تخصصی از فناوری اطلاعات و دنیای IT *** مطالب عمومی و دانستنیهای خواندنی

عصرسبزجوانی

مطالب علمی تخصصی از فناوری اطلاعات و دنیای IT *** مطالب عمومی و دانستنیهای خواندنی

عصرسبزجوانی
سلام
محمدفیروزیان هستم کارشناس تجارت الکترونیک( I T ).
امیدوارم مطالب مورداستفاده و مفیدباشد.
نظرات پیشنهادات شما قطعا زمینه ساز پیشرفت بیشترخواهد بود.منتظرنظرات ،پیشنهاد و یا انتقادات شما همیشه هستم.

درباکس ذیل نیز می توانیداین وبلاگ را دنبال کنیدتا ازآخرین بروزرسانی مطلع شوید.

پایدارباشید

Image result for ‫دهه هشتاد‬‎


درس و مشق

اما نوجوانان دهه ۸۰ که تجربه دو نسل را پشت سر دارند، دیگر حسابی تیز و بز شده اند و خوششان نمی آید کسی بهشان بگوید این کار را بکن، آن کار را نکن. این رشته را بخوان، آن رشته را نخوان. برای همین از همان اول با گفتن جمله: «با این حال نمی کنم!» حد و مرزهای حریم زندگی شان را برای بقیه مشخص می کنند. دهه هشتادی ها درس می خوانند، اما نه آن قدر که آرامش و راحتی شان خدشه دار شود. منتها در مقابل، به اندازه یک کارشناس ارشدآموزشی می توانند درباره معایب و کاستی های سیستم آموزشی ایران، میتینگ بدهند. دهه هشتادی‌ها همان‌ها هستند که ممکن است در پاسخ به سوالِ «چرا درس نمی‌خونی؟»، با خونسردی پاسخ بدهند: «چون بدونِ مدرک هم جذاب و موفقم.» یا «چون می‌خواهم رپـر یا گیم‌ساز یا بسازبفروش بشم و هیچ‌کدامِ اینها نیاز به درس و مدرک ندارد!» یا حتی توی چشم‌هایتان زل بزنند که: «تو که درس خوندی و مدرک داری، به کجا رسیدی که منو تشویق به درس خوندن می‌کنی؟»
خرید

محدودیت؟ سن و سال؟ بی‌پولی؟ الان وقتش نیست؟ باید صبر کنی؟ خوشبختانه یا متاسفانه این جملات، در زندگی بیشتر دهه هشتادی ها و به خصوص وقتِ خرید، هیچ وقت وارد نشد. یا اگر هم شد، زود خارج شد چون هشتادی ها به این حرف ها، محل نمی دهند. در عوض مفهوم «بابا! کارتتو بده...» به وسیله دهه هشتادی ها رسما وارد ادبیات خانواده شد و دیگر نه نظر و سلیقه پدر و مادر که موجودیِ کارت بانکی شان، برند و قیمت و کمیت و کیفیتِ سر و شکل یک نوجوان دهه هشتادی را مشخص کرد. البته عجیب هم نیست، دهه شصتی و هفتادی ها چند خواهر و برادر کوچکتر و بزرگتر داشتند اما دهه هشتادی ها در بیشتر مواقع تک فرزند هستند و خیلی مورد توجه.  
پول خرج کردن

اما دهه هشتادی ها در این زمینه هم گوی سبقت را از گذشتگان ربودند. دوباره قیمت مهم شد. اما نه کمتر بودنش، بلکه بیشتر بودنش. برند بودن مهم بود، چون برند پوشیدن مهم بود و برند خریدن هم پول می خواست. برای همین هشتادی ها تقریبا دو دسته هستند؛ یا آن هایی که می توانند و مارک می پوشند یا آنها که نمی توانند اما به هر قیمتی مارک می پوشند! مهمان کردنِ دوست و رفقا و پول خرج کردن برای بستنی و قهوه و ساندویچ و پیتزا که برای دهه شصتی ها رویا به حساب می آمد، جزو برنامه ها و تفریحات هفتگی دهه هشتادی ها محسوب می شود.
تفریح

اگر برای نسل های قبل، تفریح در کنار کار و درس و زندگی معنا می شد، برای هشتادی ها، کار و درس و زندگی گاهی وسط تفریح پیش می آمد. از مهم ترین تفریحات این نسل همانا سیر و سیاحت در فضای مجازی است. آن ها قابلیت این را دارند که مدام و در هر شرایطی از کلاس درس و جمع خانوادگی و پشت فرمانِ خودرو تا سرویس بهداشتی و توی رختخواب، گوشی به دست در نت بچرخند و هدفون در گوش، موسیقی گوش کنند. دوستی و رفاقت برای نوجوانان دهه هشتاد، هیچ حد و مرزی ندارد. یعنی اگر یک دهه شصتی دو تا رفیق فاب داشت، یک دهه هفتادی ده تا، یک دهه هشتادی هشتاد هزار فالوئر دارد که برایش غش و ضعف می روند و از صبح تا شب، قربان صدقه هم می روند. آنها بیشتر از خود «استیو جابز»، اپل را می شناسند و رویش تعصب دارند. بیشتر از «کوین سیستروم» و «مایک کرایگر» بر سوراخ سنبه های اینستاگرام مسلط اند و البته یکی از سالم ترین و دلچسب ترین تفریحاتشان، سلفی انداختن با هر کس و هر چیزی است!
لباس پوشیدن

مکتب پوشش دهه هشتادیها را میتوان به این اسم نامگذاری کرد: «هرچی دلت می خواد پوشیسم»! بچه‌ها در این دهه بهراحتی هرچندتا رنگ را که دوست داشتهباشند با هم ست میکنند و اصلا هماهنگی در نگاهشان است نه در آن‌چه میپوشند! مثلا سبز چمنی را میتوان با آبی اقیانوسی پوشید و سبک خاص خود را در پوشش ایجاد کرد. نوع پوشش هشتادیها مثل بقیه زندگیشان تابع هیچ قانون و مقرراتی نیست و معمولا هم برای حرف و نظر کسی تره خرد نمیکنند. تیشرتهای فانتزی با طرح بتمن و شخصیتهای کارتونی مورد علاقه، یک نوع شلختگی عمدی و ترکیب لباسهای رسمی و اسپرت از مشخصههای پوشش دهه هشتادیهاست. هشتادیها خیلی به تمایز و تفاوت لباس دخترانه و پسرانه هم معتقد نیستند و اصولا ملاکشان برای لباس پوشیدن، سلیقهشان است نه هیچچیز دیگر. یک عنصر جداییناپذیر تیپ و لباس بچههای این دهه هم، کولهپشتی است که از دهه هفتاد بهتدریج مرسوم شد اما آنموقع‌ها بیشتر برای مدرسه استفاده میشد و حالا برای همه جا.

نظرات (۴)

۲۴ فروردين ۰۱ ، ۰۲:۲۳ خرید لایک ارزان و سریع
I’m not that much of a internet reader to be honest but your sites really nice,
keep it up! I'll go ahead and bookmark your site to come back in the
future. All the best
عالیح
همش درصتح.
پرچم دهه هشتاد بالاص
کلن دهه هشتادیا گنگشون بالاص
#دهه هشتاد
بیشترش غلطه
میکین ما پروایم اره هستیم نمیتونیم تمسخر و تحقیر نادیده بگیریم
نسل ما مث دهه هفتادیا نیس ک از صب تا شب تو کوچه باشه و با رفیقاش بازی کنه نسل ما از اول بچگیش کنج خونه بوده بخاطر بعضی از دهه هفتادیا ک برا ما ارامش نزاشتن
میگین هشتادیا گودزیلان اصن قبول ما گودزیلا ولی قدرت یادگیری ما خیلی بیشتر از شماست ضریب هوشی ما بیشتر از شماست


دهه هشتاد=نسل سوخته
چه جالب بود
خیلیاش درسته

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">