عصرسبزجوانی

مطالب علمی تخصصی از فناوری اطلاعات و دنیای IT *** مطالب عمومی و دانستنیهای خواندنی

عصرسبزجوانی

مطالب علمی تخصصی از فناوری اطلاعات و دنیای IT *** مطالب عمومی و دانستنیهای خواندنی

عصرسبزجوانی
سلام
محمدفیروزیان هستم کارشناس تجارت الکترونیک( I T ).
امیدوارم مطالب مورداستفاده و مفیدباشد.
نظرات پیشنهادات شما قطعا زمینه ساز پیشرفت بیشترخواهد بود.منتظرنظرات ،پیشنهاد و یا انتقادات شما همیشه هستم.

درباکس ذیل نیز می توانیداین وبلاگ را دنبال کنیدتا ازآخرین بروزرسانی مطلع شوید.

پایدارباشید
 
تصویرگر: مرضیه تاجی زادگان
در سال‌ها و روزهای اخیـر، شبکه اجتماعی تلگرام در کنار خدمات مفیدش، گاهی به یک تونل وحشت از شایعات عجیب، خبرهای دروغین، عکس‌هایی از حریم شخصی افراد یا تصاویری آزار دهنده تبدیل می شودکه ذهن بیشتر کاربران را درگیر می کند. شایعاتی که اصرار دارند احساسات‌تان را به بازی بگیرند، شما را بترسانند یا منزجرتان کنند. تلگرام در انتقال شایعات بسیار قدرتمند عمل می کند و متاسفانه تا کسی دستی بجنباند و خبری را تکذیب یا تایید کند، خیلی دیر می شود. یکی از جدیدترین شایعات تلگرامی، مربوط به همین روزهای اخیـر و درباره شنیده شدن غرشی ترسناک در شهر آستارا بود که به شکل مفصل، بررسی اش کردیم.
هنوز معلوم نیست چه زمانی قرار است حوصله شایعه پردازان و شایعه دوستانِ تلگرامی سر برود و برای پر کردن اوقات فراغت، راه دیگری را امتحان کنند و دست از سر خراب کردن اعصاب و روحیه ما بردارند اما فعلا کاری که از دستمان ساخته است، مرورِ هر از گاهیِ این شایعات و افشای اصل ماجراست. قبلا در پرونده های زندگی سلام به طور مفصل راه های شناخت شایعه از خبر صحیح را بررسی کرده بودیم؛ در پرونده امروز به ذکر شایعه و گره گشایی از آن می پردازیم. با ما در مرور و حقیقت‌یابی تعدادی از این شایعات تلگرامی همراه باشیـد.

شنیده شدن غرش ترسناک از آسمان آستارا

شایعه چی بود؟
روز سه شنبه، ناگهان فضای مجازی پر شد از فیلم عجیب و غریبی که اولین‌بار در یک سایت معتبر منتشر شده بود. این ویدئو تصاویری از یک منظره را که می‌گفتند مربوط به شهر آستاراست، به همراه صداهای مبهمی نشان می‌دهد که البته منشأ آن مشخص نبود و در توضیح این ویدئو هم مطالب و ادعاهای گوناگونی مطرح شد. مثل این که ناسا این موضوع را یک پدیده طبیعی می‌داند و چندین بار اعلام کرده که علت ایجاد این غرش ها ، افزایش فشار برخورد ابرها در ارتفاعات بالاست! یا این که مربوط به آثار آزمایش سلاح هارپ است (پروژه تحقیقاتی مربوط به مطالعه لایه‌ یونسفر جو زمین در ایالت آلاسکای آمریکا).
در برخی کانال‎های پرمخاطب تلگرامی هم آمده است: «استاد فیزیک دانشگاه ساسکاتاچوان می‌گوید این صدا‌ها ممکن است حاصل موج‌های الکترومغناطیسی از سوی «اورورا» باشد.»
ابعادش چی بود؟
مشابه ویدئوی آستارا و صداهای عجیب در آسمان وجود داشته است. نخستین بار در سال ۲۰۱۱ ویدئویی منتشر شد که نشان می داد صداهای شیپور مانندی در آسمان شهر «کی یف»، پایتخت اوکراین طنین‌انداز می‌شود. صداهای این ویدئو شباهت عجیبی با یکی از صحنه‌های فیلم «Red State» دارد که چندماه قبل از انتشار ویدئو اکران شده بود. بعد از این اتفاق، ویدئوهای مشابهی از سراسر جهان سر برآوردند که بسیاری از آن ها از همان فایل صدا استفاده کرده بودند و تا به امروز بیش از هزار گزارش و ویدئوی مربوط به این صدای عجیب منتشر شده است. مدت زیادی است که مردم نیمکره‌ شمالی، صدایی عجیب از آسمان می‌شنوند؛ این صدا که فرکانس‌های زیر دارد یک صدای عادی اما بسیار بلند است که هراز چند گاهی شنیده می‌شود. کشورهای کانادا و سوئد بیشترین گزارش از شنیدن این صداها را دارند؛ تاثیر این صداها به حدی است که تا به حال بارها در اخبار و شبکه های ملی کشورها درباره آن گزارش پخش شده است. صداهای عجیبی که در ویدئوی آستارا شنیده‌ می‌شود هم متفاوت است اما منحصر به فرد نیست. دقیقا همان غرش‌ها، به شکل ویدئوی دیگری که البته مکانش مشخص نیست هم منتشر شده است. بعد از انتشار این ویدئو، فیلم‌های دیگری با تیترهای مختلف مثل «تکرار شنیده شدن صدای دلهره‌آور پس از آستارا این بار در یزد» و «صدای مهیب در مشکین شهر» هم در میان خبرها دیده شد که در یکی از آن‌ها شهروند یزدی فیلمی از شنیده شدن صدای عجیب در آسمان یزد به مدت 20دقیقه منتشر کرده است و می‌گوید: آسمان صاف است ولی صدا شنیده می‌شود.
اصل ماجرا چیه؟
هیچ یک از مقام‌های رسمی وجود چنین پدیده‌ای را در منطقه تایید نمی کنند. توضیحات «خسرو جعفری‌زاده» کارشناس نجوم هم از ساختگی بودن ویدئو می‌گوید و این که به احتمال زیاد این صدا، صدای دستگاهی صنعتی بوده و به هیچ عنوان نمی‌تواند صدای برخورد ابرها باشد. ابرها به خودی خود با برخورد با یکدیگر صدایی تولید نمی‌کنند مگر این که بر اثر تخلیه بار الکتریکی باشد که در این فیلم خبری از صاعقه نیست. معاون فرماندار آستارا هم در واکنش به این موضوع گفته: «مصادیقی برای صداهای عجیب در آسمان آستارا اثبات نشده است و در حال پیگیری منشأ این خبر هستیم، البته دیگر منابع علمی هم امکان وقوع پدیده‌ ای غیرمعمول را منتفی می‌دانند.» با این که ابعاد انتشار این شایعه گسترده بوده و جدای از فضای مجازی، رسانه ملی کشور هم به آن پرداخته است، بررسی ها نشان می‌دهد تمام ادعاهای مطرح شده نادرست است و هیچ منبع معتبری اظهار نظر منتسب به ناسا را تایید نمی‌کند. حتی مشخص شد صدا مربوط به یک ویدئوی خارجی است که در برخی از فیلم ها روی تصاویری از آستارا میکس شده است.  

درجه واقعیت؟ 

دیده شدن مار دست‌وپا دار

شایعه چی بود؟
روز جمعه سوم شهریور برخی منابع، خبری مبنی بر کشته‌شدن مار دست‎وپادار در روستای «نوداد»، بخش سیمکان شهرستان جهرم را منتشر کردند. این خبر با یک تصویر عجیب و غریب هم همراه شده‎بود تا میزان باورپذیری‎اش بیشتر شود. بنا به اظهارات اهالی، ادعا شده‎بود که این مار نیم‎متری به دلیل وحشت مردم روستا کشته شده‎است.
ابعادش چی بود؟
این شایعه به سرعت در فضای مجازی و حتی بعضی خبرگزاری‎ها پخش شد.
اصل ماجرا چی بود؟
رئیس اداره‌ محیط زیست شهرستان جهرم به این شایعه واکنش نشان داد و انتشار آن را شیطنت برخی رسانه‌ها اعلام کرد که به دنبال جذب مخاطب بیشتری هستند. او همچنین گفت: «ما گروه‌های محیط زیستِ فراوان و فعالی در شهرستان داریم که در صورت وقوع چنین مواردی آن را گزارش یا مستنداتی ارائه می‌کنند». از طرف دیگر کارشناسان طراحی هم وارد عمل شدند و اعلام کردند عکس منتشر شده از این مار، یک ترفند و شیطنت فتوشاپی است. یکی از این کارشناسان می‎گوید: «اگر با دقت به دو پای مار در تصویر نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که هر دو دقیقا مشابه هم هستند؛ از طرف دیگر با کمی دقت می‎بینیم که سر مار مد نظر در تصویر، متعلق به مار جعفری و دم آن متعلق به مارهایی از نوع زنگی است». وجود چنین ماری از اساس تکذیب شد اما این شایعه، ماجرای مردادماه سال۹۴ را به یادآورد که فسیل یک مار چهاردست و پا توسط گروهی از محققان در برزیل کشف شده ‏بود. این فسیل، متعلق به یک مار ۲۰ سانتی‌متری بود که چهار دست و پا (دو دست در جلو و دو پا در عقب اندام) و ۵ انگشت نوک تیز داشت. در آن زمان اعلام شد که این گونه مار  بین ۱۰۰تا ۱۴۶میلیون سال پیش زندگی می‌کرده‎‏است .
درجه واقعیت؟  

 تمساح گرسنه جنوبی

شایعه چی بود؟
پیدا شدن تمساح در عسلویه؛ یک تمساح گرسنه از یکی از تالاب‏های فصلی عسلویه وارد تأسیسات صنعت گاز ایران در این منطقه و منطقه پارس شد تا در آن‎جا چیزی برای خوردن پیدا کند! این خبر سال 94 منتشر شد.
ابعادش چی بود؟
این شایعه به دلیل وجود عکس‎های بسیار آن هم از زوایای مختلف، مو لای درزش نمی‎رفت و به‎زودی دهان به دهان و گوشی به گوشی پخش شد. کپشن‎های کنایه‎آمیز هم کم نبودند، مثل: از این به بعد موقع عزیمت به سایت پرو‍ژه‎های نفت و پتروشیمی علاوه بر همراه داشتن کلاه و کفش ایمنی، با بخش جدیدالتأسیس اژدهاگیری هم هماهنگ فرمایید.
اصل ماجرا چی بود؟
رئیس محیط زیست شهرستان کنگان اعلام کرد: «تنها یک گونه تمساح در ایران زندگی می‎کند که آن هم به صورت پرورشی رشد می‎کند و از آن محافظت می‎شود و تا این منطقه فاصله زیادی دارند. از طرف دیگر، تمساح‎ها بیشتر در آب شیرین زندگی می‏کنند، در این منطقه تالاب‌ها شور یا نیمه‎شور هستند که محل مناسبی برای زندگی این گونه جانوری نیست.» رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست استان بوشهر هم گفت: «تنها گونه تمساحی که در ایران زندگی می‎کند نوع پوزه کوتاه به نام «گاندو» است. گونه کروکودیلی که تصاویر آن منتشر شده ظاهرا از کروکودیل‎های جنوب شرق آسیا و یا استرالیاست، از طرف دیگر با بررسی تصاویر متوجه می‎شویم، این تأسیسات هم متعلق به کشور دیگری است». اما از آن‎جایی که تشخیص نوع تمساح و نوع تجهیزات صنعتی، کار ساده‎ای نیست به‎نظر می‎رسد کسانی که این شایعه را باور کردند خیلی هم تقصیری ندارند. اما واقعیت این است که تا قبل از شنیدن و خواندن این توضیحات روشنگرانه، به‌راحتی با سیستم جست وجوی عکس گوگل می‎شد فهمید که این عکس متعلق به ایران نیست.
درجه واقعیت؟   

آدم‌فضایی‌ها در اطراف ما

شایعه چی بود؟
ناسا وجود موجودات فضایی را تایید کرد؛ فیلمی با این توضیح که ناسا یا آژانس فضایی آمریکا با افشای گزارشی محرمانه تلویحا وجود موجودات فضایی در سیارات دور را تایید کرده است، در فضای مجازی منتشر شد. یکی از محققان ارشد ناسا نیز اعلام کرده که در آینده با موجودات فضایی دیدار خواهیم کرد. این در حالی است که پیش تر نیز دانشمندان روسی اعلام کرده بودند که سال 2031 سال ملاقات با فرازمینی ها خواهد بود.
ابعادش چی بود؟
این شایعه به همراه فیلم به سرعت در فضای مجازی، بیشتر سایت های خبری و خبرگزاری‎ها پخش شد.
اصل ماجرا چی بود؟
از زمانی که به خاطر می‌آوریم انسان به دنبال یافتن جوابی درباره وجود حیات در دیگر سیاره ها بوده است و همواره در فضای مجازی، فیلم های مختلف، داستان ها و حتی صحبت های عامیانه هم از آدم های فضایی و آمدنشان گفته شده است. در سال های اخیر  نیز  فیلمی پخش شده که  نشان می دهد اشیای پرنده ناشناس و کروی شکل درخشان، در آسمان مانور می دهند و احتمالا در همه جا حضور دارند، از آسمان ژاپن، روسیه،چین، انگلیس، آمریکا و فرانسه تا فضا. ویدئوها و تصاویر زیادی تاکنون از آنها تهیه و منتشر شده است. اما آیا واقعا آن ها فرازمینی هستند؟ برخی آن ها را نیروهای سری در آمریکا می دانند چون آمریکا دارای یک پایگاه سری موسوم به 51 است که گفته می شود بارها و بارها در اطراف آن اشیای کروی شکل درخشان مشاهده شده اند. اما تا به حال بیشتر بشقاب پرنده ها چیزی جز بالون هواشناسی و پدیده جوی و عکس های بی کیفیت نبودند.
درجه واقعیت؟   
 تخت‌جمشید در دبی

شایعه چی بود؟
ساخت تخت جمشید در دبی به دلیل ارادت حاکم دبی به ایران باستان؛ این شایعه از سال گذشته شروع شد و هنوز هم در بعضی وب‎سایت‎ها و شبکه‎‌های مجازی دست به دست می‎شود.
ابعادش چی بود؟
کانال‎های تلگرام پر شد از عکسی که نمای مدرن و مجللی از تخت جمشید را در خارج از ایران نشان می‌داد. کپشن‎ها هم همه دال بر این بودند که دیگران قدر فرهنگ و میراث ما را بهتر از خودمان می‎دانند.
اصل ماجرا چی بود؟
این بنا در «دهکده جهانی دبی» ساخته شده و تنها مختص به ایران نیست. کشور دبی نه از سر ارادت که صرفا برای جذب توریست، در این دهکده، نمادهایی از کشورهای مختلف که شهرت جهانی دارند ساخته‎است و غیر از ایران، نشان و نمادی از کشورهایی مثل چین، مصر، فرانسه و روسیه هم در آن وجود دارد. طی 15 سال گذشته، دهکده جهانی دبی، سرگرمی‌های فرهنگی گوناگونی را برای میلیون‌ها بازدید کننده از این شهر فراهم کرده‎است؛ تهیه غذاهای معروف و محبوب، صنایع دستی اصیل و کالاهایی از کشورهای مختلف دنیا و معماری‌ فرهنگ‎های مختلف در این شهر برای بازدید آماده شده‎است. در این بین، معماری تخت جمشید هم شکوه و عظمت خاصی به این شهر بخشیده‏است.
درجه واقعیت؟   

مراسم خاک سپاری پری‌دریایی

شایعه چی بود؟
یک پری دریایی که در آب‎های خلیج فارس پیدا شده‎بود، به خاک سپرده شد. این موجود سر و صورت و دست هایی شبیه انسان و بدنی مانند ماهی داشت. مشخصات او دقیقا مانند پری دریایی در داستان‎هایی بود که همه‌ ما شنیده‌ایم. موجودی زیبا، با تنی دراز که به باله‎هایی منتهی می‌شود.
ابعادش چی بود؟
اردیبهشت سال 94 بود که موضوع پیدا کردن و خاک سپاری یک پری دریایی در شبکه‎های اجتماعی بارها و بارها باز نشر شد. شایعه پراکن‎ها با انتشار تصاویری از این موجود خیالی نوشتند: «این پری دریایی در چابهار به خاک سپرده شد». البته این شایعه در سال 94 برای دومین بار در ایران پخش شد و چندین سال پیش هم به‎صورت گسترده مورد توجه قرار گرفت.
اصل ماجرا چی بود؟
این شایعه به همان اندازه که جذابیت و خیره‎کنندگی‎اش بالاست، میزان خیالی بودن و باورناپذیری‎اش هم زیاد است اما در کمال تعجب، بودند کسانی که پیدا شدن پری دریایی را باور کردند و رئیس اداره محیط زیست چابهار مجبور شد وجود پری دریایی در این منطقه را تکذیب کند! اما چه توضیحی برای عکس‌های مختلف پری دریایی مرده ارائه شد؟ این عکس‎ها به بخشی از جلوه‌های ویژه یک فیلم هالیوودی مرتبط می‌شد و پری دریایی مذکور هم ساخته دست یک هنرمند حرفه‎ای بود.
درجه واقعیت؟  
 پرواز شبح در آسمان

شایعه چی بود؟
مردم شهر «کیتوی» در زامبیا با دیدن شبح سرگردانی شبیه ارواح خبیث فیلم های «هری پاتر» در آسمان و بر فراز یک فروشگاه شوکه شدند. این شبح بر فراز فروشگاه «موکوبا» دیده شد و حدود 30 دقیقه در آسمان به همان شکل باقی ماند.
ابعادش چی بود؟
این شایعه در رسانه‎های رسمی دنیا بازتاب بسیاری داشت و بعد هم در خبرگزاری‎های ایران منتشر شد. «ایران‎آنلاین»، به نقل از «دیلی میل»، نوشت: بعضی از مردم پس از دیدن این شبح سرگردان در مقابلش سر تعظیم فرود آوردند و بعضی دیگر پا به فرار گذاشتند.
اصل ماجرا چی بود؟
باورکردن حضور شبح در آسمان که غیر ممکن است اما این شایعه توضیح شفافی هم نداشت تا ابعاد آن به درستی مشخص شود. درواقع هنوز معلوم نیست که چرا این تصویر در آسمان دیده شده‎است؛ آیا این شبح حاصل ترکیب ابرها بوده یا مربوط به یک شیء خارجی در حال پرواز بوده که چنین تصویری برجا گذاشته‎است.
درجه واقعیت؟ 
منابع: ایسنا، باشگاه خبرنگاران جوان،  وب‎سایت «شایعات»، فکت‌گرافی، نت‌شهر، عصر ایران
mohammad firoozian

نظرات (۱)

۱۰ شهریور ۹۶ ، ۰۵:۳۱ سایت تفریحی چفچفک
صدا رو میگفتن یعنی الکی بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">