عصرسبزجوانی

مطالب علمی تخصصی از فناوری اطلاعات و دنیای IT *** مطالب عمومی و دانستنیهای خواندنی

عصرسبزجوانی

مطالب علمی تخصصی از فناوری اطلاعات و دنیای IT *** مطالب عمومی و دانستنیهای خواندنی

عصرسبزجوانی
سلام
محمدفیروزیان هستم کارشناس تجارت الکترونیک( I T ).
امیدوارم مطالب مورداستفاده و مفیدباشد.
نظرات پیشنهادات شما قطعا زمینه ساز پیشرفت بیشترخواهد بود.منتظرنظرات ،پیشنهاد و یا انتقادات شما همیشه هستم.

درباکس ذیل نیز می توانیداین وبلاگ را دنبال کنیدتا ازآخرین بروزرسانی مطلع شوید.

پایدارباشید
تعرفه های جدید ، افزایش قیمت اینترنت بین الملل رابه همراه دارد
رضایت از خبرارائه اینترنت نامحدود توسط اپراتورها دیری نپایید زیرا با اعلام تعرفه‌های جدید با توجیه سیاست مصرف منصفانه، همچنان سقفی برای مصرف در نظر گرفته شده وبرخلاف وعده ها،قیمت اینترنت بین الملل نیز افزایش یافته که اعتراض گسترده کاربران را به همراه داشت و با افزایش این اعتراض‌ها، وزیر ارتباطات درنهایت اجرای این طرح را متوقف کرد.وعده اینترنت نامحدود، بحث دیروز و امروز کاربران ایرانی نیست. پیش از این هم اینترنت نامحدود، البته با سرعت‌های پایین ۶۴ تا ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه، برای مشترکان ارائه می‌شد. اما سرعت پایین، سازمان تنظیم مقررات را مجبور کرد مصوبه‌ای برای جایگزینی اینترنت حجمی ارائه دهد. بنابراین شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت از سال ۹۲ با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، قیمت‌های مختلفی بر اساس حجم و سرعت ارائه‌شده در نظر گرفتند.
به گزارش ایسنا،این تغییر در آن زمان به سود کاربران بود اما در سال‌های اخیر با سرعت‌های بالای اینترنت و افزایش فایل‌های ویدئویی، انتظار مشترکان به سمت اینترنت نامحدود با سرعت‌های بالا رفت. همچنین با این توجیه که در سایر کشورهای جهان اینترنت ثابت، بر مبنای سرعت ارائه می‌شود و دیگر حجمی نیست، درخواست‌ها مبنی بر حذف اینترنت حجمی از وزیر ارتباطات افزایش یافت.در نهایت اوایل تیر، وزیر ارتباطات از تهیه مصوبه‌ای برای آغاز ارائه سرویس نامحدود در بازار اینترنت ثابتADSL خبر داد.در این راستا، اواخر تیر، معاون وزیر ارتباطات از نهایی شدن مدل تعرفه‌گذاری نامحدود اتصال داده در بخش ثابت و تعیین کف و سقف سرعت در بسته‌ها خبر داد وبیان کرد: در اینترنت حجمی حقوق مصرف‌کننده رعایت نمی شود و رشد محتوای بومی شکل نمی‌گیرد.
تا زمانی که صحبت از ارائه اینترنت نامحدود بود، کاربران که در انتظار اینترنتی بدون سقف حجمی بودند، از چنین تصمیمی رضایت داشتند. با وجود این، با اعلام تعرفه‌های جدید اینترنت، مشخص شد این اینترنت، آن‌طور که کاربران تصور می‌کردند نامحدود نیست.
معاون بررسی‌های فنی سازمان تنظیم مقررات با تاکید بر عرضه اینترنت با سیاست مصرف منصفانه و ارائه سرعت حداقل ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه گفت: کاربران ماهانه ۱۰ گیگابایت اینترنت بین‌الملل و2 برابر آن اینترنت داخلی خواهند داشت.او درباره سیاست مصرف منصفانه (Fair Usage Policy) نیز توضیح داد: در دنیا متداول است وقتی در بخش ثابت سرعت را می‌فروشند، یک محدودیت هم قرار می‌دهند و اینترنت واقعا نامحدود نیست، زیرا ممکن است یک مشترک دائم دانلود و شبکه را اشغال کند. به همین دلیل یک حد را قرارمی دهند که به آن مصرف منصفانه می‌گویند. به این معنا که اگرچه سرعت را خریدید، اما تا یک حد می‌توانید با همان سرعت دانلود کنید. پس از آن یا سرعت را محدود و یا هزینه حجم اضافه را دریافت می‌کنند.طبق اظهارات عباسی شاهکوه، قیمت‌های هر بسته با حجم‌های مطرح‌شده در این تعرفه جدید، بر حسب سرعت ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه تا ۵۰ مگابیت بر ثانیه در فیبر نوری، بازه ای از ۱۰ تا ۳۰۰ هزار تومان را در بر می‌گیرد. همچنین کاربران در صورت اتمام حجم شان، باید جداگانه حجم بخرند. قیمت حجم اضافه نیز تقریبا مانند گذشته و حدود ۳۰۰۰ تومان برای هر گیگابایت اضافه در اینترنت بین‌الملل و از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان برای اینترنت داخلی است.
اگرچه درخواست کاربران اینترنتی دریافت اینترنت نامحدود بود،اما در شرایطی که تفکیک اینترنت داخل از بین‌الملل هزینه سرویس‌های خارجی را به نوعی افزایش داده است، قرار دادن یک سقف حجمی، نیاز کاربر به اینترنت نامحدود را اقناع نمی‌کند. به همین دلیل با اعلام این تعرفه‌ها، کاربران از به‌صرفه نبودن طرح جدید ابراز شکایت کردند و گفتند از دریافت اینترنت نامحدود با این تعرفه‌های جدید حجمی پشیمان شده اند و از وزیر درخواست کردند تعرفه‌های قبلی را بازگرداند. در واقع این مصوبه با وجود نامحدود بودن، همچنان برای کاربران سقف و کف حجم دانلود در نظر گرفته بود . در مصوبه جدید اینترنت، باوجودموضوع تعیین سرعت برای دریافت سرویس، همچنان محدودیت استفاده از حجم اینترنت درنظر گرفته شده که این موضوع باوجودکاهش نهایی قیمت سرویس دریافتی، نارضایتی کاربران را به همراه داشته است.به گزارش فارس،برخی پیام های کاربران معترض به شرح ذیل است: "اکنون هر گیگ 600 تا 1500 تومان است سپس هر گیگ 5 هزار تومان می‌شود و با اسم نامحدود، آقای وزیر که می‌گفت به فکر کاربرهاست اکنون قیمت را حداقل 5 برابر کرده، اسم طرح جدید بهتر است حجمی منصفانه باشد تا نامحدود، سرعت 20 مگ حداقل 100 گیگ ترافیک خارجی نیاز دارد و ترافیک داخلی هم باید نامحدود باشد نه 10 گیگ خارجی با 20 گیگ ترافیک داخلی."
در نهایت شکایت کاربران اینترنت به گوش مسئولان رسیدومعاون وزیر ارتباطات با ارسال نامه‌ای از وزیر خواست مصوبه جدید تعرفه تا بررسی بیشترمتوقف شود .
پس از آن نیز وزیر ارتباطات در صفحه اینستاگرام خود، از توقف اجرای مصوبه اینترنت نامحدود خبر داد واعلام کرد: با توجه به این که پیشنهاد مطرح‌شده در خصوص تعرفه‌های اینترنت ثابت مبتنی بر اتصال مورد استقبال کاربران قرار نگرفته و این مصوبه هنوز مراحل اداری و ابلاغ را طی نکرده و اجرایی هم نشده است، قرار شد اجرای آن متوقف شود و دستور دادم کمیته بررسی تعرفه‌ها مجددا پیشنهادی با رعایت منافع و مصالح کاربران تهیه و ارائه کند.اگرچه تعرفه‌های جدید اینترنت در اصطلاح نامحدود، نگرانی کاربران از افزایش قیمت را بیشتر کرد و درخواست بازگشت تعرفه‌های قبلی را کردند، اما به طور قطع با وجود گسترش محتوای ویدئویی لزوم اینترنتی که به معنای واقعی نامحدود نزدیک‌تر باشد، حس می‌شود. بنابراین باید در انتظار تصمیم جدید کمیسیون تنظیم مقررات و تعرفه‌های جدید باشیم که تا چه اندازه نزدیک به خواسته‌های کاربران خواهد بود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">