عصرسبزجوانی

مطالب علمی تخصصی از فناوری اطلاعات و دنیای IT *** مطالب عمومی و دانستنیهای خواندنی

عصرسبزجوانی

مطالب علمی تخصصی از فناوری اطلاعات و دنیای IT *** مطالب عمومی و دانستنیهای خواندنی

عصرسبزجوانی
سلام
محمدفیروزیان هستم کارشناس تجارت الکترونیک( I T ).
امیدوارم مطالب مورداستفاده و مفیدباشد.
نظرات پیشنهادات شما قطعا زمینه ساز پیشرفت بیشترخواهد بود.منتظرنظرات ،پیشنهاد و یا انتقادات شما همیشه هستم.

درباکس ذیل نیز می توانیداین وبلاگ را دنبال کنیدتا ازآخرین بروزرسانی مطلع شوید.

پایدارباشید

 و درادامه میخوانید ماجرای عجیب دفن جنازه "جیگی جیگی"  تُنبک زنی که موردتوجه امام رضابود

« جیگی جیگی» کیست؟

حوالی دهه ۴۰ شمسی، نوازنده – مُطرب بامعرفتی درمشهدزندگی می کرد که معروف بود به «جیگی جیگی» اسم واقعی اش را هیچ کس ندانست. خانواده‌ای هم نداشت.

شغلش :دوره گرد بود و «دف» می‌زد و به آوازخوانی شُهره بود. آوازخوانی که درایام شهادت و  تمام ۲ ماه محرم و صفر  پیدایش نبود (حُرمتهارانگه می داشت) کسی او را در شهر نمی‌دید.

«جیگی جیگی» ، ننه خانم، هر روز صبح می‌آمد مقابل حرم می‌ایستاد و به امام رضا (ع) سلام می‌داد و بلند آواز می‌خواند :
جیگی جیگی، ننه خانوم
بیا بشین ،روی زانوم
روی زانوم، سنجد داره
یه کمی بخور، قوت داره

«جیگی جیگی»  هر باری که گنبد و بارگاه حرم آقا علی ابن موسی الرضا را می‌دید، تُنبکش را به نشانه احترام و ادب، پشت سر یا زیر لباس مُندرسش پنهان می‌کرد و بعد از سلام به حضرت،هنگامی که حرم ناپیدابود، آوازه خوانی و تنبک زنی راشروع می‌کرد.

این حسن ادب و احترام جیگی جیگی به نمادها و مصادیق دینی و مذهبی تا بدان‌جا بود که بنابر گفته برخی از روحانیون مشهدی، شامل آن‌ها نیز می‌شده و «جیگی جیگی ننه خانوم» حتی با دیدن روحانیون نیز با مخفی کردن تنبکش دست از آوازه‌خوانی برمی‌داشت و پس از احوال‌پرسی و عبور از آنان شروع به تنبک‌زنی و آوازه‌خوانی می‌کرد. 

«جیگی جیگی»  مردی با قامتی متوسط، شانه‌های پهن، صورتی استخوانی و موهای بلند خرمایی‌رنگ که برخی او را با دفی در دست دیده اند وبعضاًو دیگرانی با دایره زنگی، گروه دیگرکه اوراهمراهی می کردند درحال عروسک‌گردانی و تعدادی هم با میمونی دست‌آموز ،داشتند،معرکه گیری می کردند.

این تنبک‌زنی و آوازه‌خوانی ، به منظور شادمان کردن مردم و با هدف امرارمعاش صورت می‌گرفت و این برنامه موجب اقبال  مردم بود.

خانه او درسطح شهر، مشهور بود به «غاراتاقکی»  شکلی غار مانند در داخل کال (کانال) انتهای کوچه نوغان جایی نزدیک دبیرستان حاج تقی آقا بزرگ.

صحن انقلاب

«جیگی جیگی» چگونه در حرم امام رضا (ع) دفن شد؟

چون هیچ خانواده‌ای نداشت، جنازه‌اش را به غسالخانه شهر در میدان طبرسی بردند. یک شب در غسالخانه ماند و قرار شد توسط ماموران شهرداری در قبرستان «گلشور» - قبرستان عمومی شهر- دفن شود.

همزمان با انتقال جسد «جیگی جیگی» به سردخانه، جنازه یکی از تجار معروف مشهد را شبانه به غسالخانه آوردند.

صبحگاه خانواده مرد تاجر، جنازه را تحویل گرفتند و پس از انجام مراسمی خاص، راهی حرم حضرت رضا (ع) شدند.

کارگران شهرداری هم جنازه این فلک زده بی کس وتنها  را برای دفن به قبرستان عمومی شهر بردند و کفن و دفنش را به سرعت انجام دادند.

از سوی دیگربستگان تاجرپس ازانجام مراسم و انتقال جنازه وی به حرم مطهر برای گذاشتن او در آرامگاه ابدی از پیش‌خریداری شده در کنج « ایوان طلا » کفن را از روی صورت او برمی دارند تا وداع آخر را انجام دهند اما در این لحظه با صحنه‌ای غیرقابل باور روبه‌رو می‌شوند.

آنان می‌بینند جنازه‌ای که تاکنون به‌عنوان پدر تشییع می‌کردند «جنازه جیگی جیگی ننه خانم» است .

خانواده مردتاجر ابتدا به «گلشور» مراجعه می‌کنند و وقتی از دفن پدر خود مطلع می‌شوند تنها راه را گرفتن مجوز نبش قبر از مراجع تقلید حاضر در مشهد می‌یابند. برهمین اساس به سراغ آیات عظام سبزواری و میلانی می‌روند اما هر دوی این بزرگواران با خواسته آنان مخالفت کرده و می‌گویند دفن جیگی جیگی  دراین مکان، درخواست امام رضابوده واذن خدا و بدین‌گونه این مُطِرب بدون خانه وخانواده در ایوان شمالی صحن انقلاب که به ایوان عباسی شهرت دارد، آرام گرفت.

این مکان،همان بارگاهی بود که «جیگی جیگی»، هر روز صبح، طنین آوازش را با سلام به امامش آغاز می‌کرد.

ایوان عباسی

آمدم‌ای شاه پناهم بده / خط امانی زِ گناهم بده‌ای حرمت ملجا درماندگان / دور مران، از درو راهم بده

 

mohammad firoozian

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">